آموزشی

فعالیت های تحقیقی

آموزشی

فعالیت های تحقیقی

مشکل من

پرداخت شهریه ی سنگینی که دانشجودر پایان ترم باید بپردازد وهیچ گونه مهلتی  نسبت به پرداخت آن تا شروع ترم جدید ندارد.با توجه به اینکه ما دانشجوی طرح معلمان هستیم با توجه به هزینه ها ومخارج سنگین زندگی وپایین بودن حقوق معلمان که جوابگوی پرداخت شهریه ی ما نمی شود.

ازجمله مشکلات دیگری که وجود دارد هزینه رفت وآمد وهمچنین وسیله برای ایاب وذهاب دراین مسیر می باشد که پایان هر هفته در طی دو یاسه روز این مسیر را طی نماییم .

گاهی اوقات برای حضوردر کلاس ساعت هفت صبح درفصل سرما مجبور هستیم ساعت چهارصبح از خانه خارج شویم که در طول مسیر ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم وهمین مسئله باعث تاخیر چند دقیقه ای در کلاس شده که استاد مانع از حضور ما در کلاس می شود.

در ترم گذشته مشکلی که من با یکی از اساتید داشتم این بود که در جلسه ای که قرار بود فعالیتهای عملی رابررسی کند بیمار شدم ونتوانستم در کلاس حاضر شم وضعیتم به صورتی بود که حضور در کلاس برایم غیر ممکن بود ومجبور شدم به پزشک مراجعه کنم .

به پزشک توضیح داده وگفتم که دانشجو هستم  پزشک برای بنده گواهی صادر نموده ویک روز استراحت نوشتند.جلسه بعد نامه پزشک همراه با کار عملی درس مورد نظر به استاد ارائه داده اما استاد حتی حاضر نشد نگاهی به آن بیندازد ومرا با داشتن گواهی وکار عملی نمره عملی را برایم حساب نکرد ونمره ی درس رابرای من هفت حساب کرد.وهمین باعث افتادن من از ان درس وهدر رفتن زحمتهای من در طول ترم برای این درس شد.وبا اینکه بعد از اعلام نمره این درس از سوی دانشگاه در موعد مقرر اعتراضم را نسبت به این نمره اعلام کرده وحتی به خاطر این موضوع چندین مرتبه به دانشگاه مراجعه نموده با استاد مربوطه ومدیر گروه صحبت نموده هیچ کدام مسئله را بررسی نکردند.

  

طرح درس جغرافیا - سرزمین های بلند

       بسمه تعالی                                                  «طرح درس روزانه»                                 دبستان: یادگار امام اسلام آباد

1

مشخصات کلی :

نام درس :  جغرافیا        موضوع : ناهمواری های ایران(سرزمین های بلند )     صفحات: 27 تا 23             شماره طرح درس:   2                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

مدت:      45 دقیقه                 کلاس :    چهارم               تاریخ : اردیبهشت 1390            تهیه کننده:      علی داوری

2

هدف کلی درس

1  آشنایی دانش آموزان با مفهوم های رشته کوه ، ناهمواری ، کوهپایه و قله

2 آشنایی دانش اموزان با مفهوم رشته کوه های البرز و زاگرس

3

هدف های جزئی درس

1 دانش آموزان با مفهوم سرزمین های بلند آشنا می شوند .

2 دانش آموزان  باید بتوانند قله را تعریف کنند .

3 دانش آموزان باید بتوانند رشته کوه را تعریف کنند .

4 دانش آموزان باید بتوانند ناهمواری را تعریف کنند .

5 دانش آموزان باید بتوانند کوهپایه را تعریف کنند.

6 دانش آموزان باید بتوانند رشته کوه های ایران را نام ببرند.

7 دانش آموزان باید بتوانند جهت جغرافیایی رشته کوه البرز را بگویند .

8 - دانش آموزان باید بتوانند جهت جغرافیایی رشته کوه زاگرس را بگویند .

9 دانش آموزان باید بتوانند بلند ترین قله البرز را نام ببرند .

10 دانش اموزان باید بتوانند دو قله بلند زاگرس را نام ببرند .

11 دانش آموزان باید بتوانند رنگ سرزمین های بلند را روی نقشه تشخیص دهند.

4

رفتارهای ورودی

دانش آموزان بعد از تدریس باید بتوانند به هدف های کلی و جزئی مطرح شده دست یابند.

5

ارزشیابی تشخیصی

1 دانش آموزان باید با مفهوم کوه آشنا باشند .

2 دانش آموزان باید نقشه ایران را بشناسند .

3 دانش اموزان باید بتوانند کوه ها را روی نقشه نشان دهند .

6

روش های انتخابی تدریس

توضیحی و پرسش و پاسخ همراه با فعالیت در حیاط مدرسه

7

رسانه های آموزشی

کتاب  ، دفتر تمرین ، وسایل نوشتاری در دفتر ، گچ و تابلو

8

مدل کلاس و گروهها

 بصورت کلاسی

9

امکانات و تجهیزات

کلاس درس ، محیط آرام مدرسه ، کتاب ، وسایل نوشتاری در دفتر ، گچ و تابلو  و نقشه ناهمواری های ایران

مراحل تدریس

10

مرحله آمادگی و ایجاد انگیزه

فعالیت های معلم

فعالیت های دانش آموزان

زمان

معلم با سلام  و احوالپرسی و حضور و غیاب و بحث در مورد مطالبی که می خواهد تدریس کند و تأکید بر اهمیت یادگیری این مبحث در زندگی دانش  آموزان، آن ها را آماده می کند.

دانش آموزان کنجکاو خواهند شد که معلم چه  می خواهد بگوید که به درد زندگی آن ها می خورد .

2

11

ارزشیابی تشخیصی

1 پرسش مباحث گذشته از دانش آموزان

 2 -  پرسش از دانش آموزان در مورد  کوه.

3 پرسش از دانش آموزان در مورد محیط زندگیشان.

دانش آموزان به پرسش های معلم جواب می دهند و اگر سوالی داشتند از او

 می پرسند .

6

12

پیش سازمان دهنده ها

 معلم با ارائه گزارشی از محتوای درس ذهن دانش آموزان را به صورت غیر مستقیم با محتوای اصلی درس آشنا می کند .

دانش آموزان با گوش دادن به گزارش و مقدمه درس با موضوعات اصلی درس آشنا می شوند .

2

13 

مرحله ارائه درس

ابتدا نقشه ناهمواری های ایران را در کلاس نصب می کنیم . بعد توجه دانش آموزان را به تصویر صفحه 23 کتاب جلب می کنیم . در ادامه سوالاتی در مورد محیط زندگیشان از آن ها می پرسیم . در ادامه دانش آموزان را با مفهوم های قله ، رشته کوه ، ناهمواری و کوهپایه آشنا می کنیم .در ادامه توجه دانش آموزان را به نقشه صفحه 24 جلب می کنیم و در مورد آن توضیح می دهیم . سپس در مورد رشته کوه های البرز و زاگرس توضیحاتی به دانش آموزان ارائه می دهیم و توجه دانش آموزان را به عکس های صفحه 25 جلب می کنیم  و مفهوم کوهپایه  را برای دانش آموزان  شرح می دهیم . سپس فعالیت در کلاس صفحه 26 را انجام می دهیم .

دانش آموزان به حرف های معلم گوش می دهند و همچنین به سوالات معلم جواب می دهند و اگر سوالی به ذهن آن ها برسد از معلم می پرسند .

15

14

ارزشیابی تکوینی

 (مرحله ای)

معلم مرحله به مرحله که درس را تدریس می کند سوالاتی را مطرح می کند تا به یاد گیری دانش آموزان کمک کند و اگر مشکلی دارند ان را بر طرف می کند نمونه سوال : آیا در اطراف شما کوه وجود دارد؟

دانش آموزان به سوالات مطرح شده از طرف معلم پاسخ می دهند و به این طریق نکات قوت و ضعف دانش آموزان در هر مرحله مشخص می شود و نقاط ضعف بر طرف و نقاط قوت تقویت می شود .

5

15

مرحله جمع بندی و نتیجه گیری

معلم به کمک دانش اموزان مطالب درس را جمع بندی و سپس نتیجه گیری می کند و نکات مهم را روی تابلو کلاس می نویسد

دانش آموزان هم در جمع بندی و نتیجه گیری درس با معلم همکاری می کنند و سپس نکات مهم درس را در دفتر یادداشت می کنند

5

16

مرحله ارزشیابی پایانی

در این مرحله معلم سوال هایی را روی تابلو می نویسد و از بچه ها می خواهد که به آن ها جواب دهند .

نمونه سوال :  بلند ترین قله های رشته کوه زاگرس را نام ببرید .

دانش آموزان جواب سوال های داده شده را می نویسند و سپس معلم نقاط ضعف دانش آموزان را بر طرف می کند .

5

17

تعیین تکلیف و

 فعالیت های تکمیلی

معلم تکالیفی را برای بچه ها مشخص می کند و از ان ها می خواهد که آن ها را انجام دهند .

دانش آموزان تکالیف مشخص شده را در خانه با دقت انجام می دهند تا درس را بخوبی یاد بگیرند

5

18

معرفی منابع و مأخذ

کتاب درس و دانستنی های معلم

نقد وبررسی رشته آموزش ابتدایی :

1.       شاید به نظر خودمان قشنگترین واژه ابتدایی باشد.اما دیگران چندان بهایی به این کلمه نمیدهند .شروع هر کاری به نام خدا دارد ...

ادامه مطلب ...